Deze week werden we ‘heugelijk’ verrast door een nieuw keurmerk in het webwinkellandschap. Of klanten of webwinkeliers daar nu op zitten te wachten?
Uit een onderzoek van het ACM van 2016 blijkt namelijk dat consumenten sceptisch en passief zijn:

“ACM heeft geprobeerd inzicht te krijgen in het perspectief van consumenten ten aanzien van keurmerken door middel van een consumentenonderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Gfk. Centrale vraag in dit onderzoek was: “Welke kennis hebben consumenten over keurmerken, hoe waarderen ze keurmerken en in welke mate laten zij zich door keurmerken beïnvloeden?” 

Heeft kieskeurig dit onderzoek wel gelezen, of zou het een andere reden hebben? Laten we eens gaan kijken op de site van kieskeurig.
De eerste zin is: “Alle webshops op Kieskeurig.nl worden uitvoerig gecontroleerd.”  ok, dus je moet al lid van van kieskeurig om dit keurmerk te krijgen?

We lezen even verder:
“Scoort een webshop op de meeste onderdelen goed, dan krijgt de webshop het Keurmerk.” Op de meeste onderdelen? Welke onderdelen zijn dit dan? En welke onderdelen hoef je dan niet op te scoren?

Lezen we verder dat aan ieder onderdeel punten worden toegekent, maar wat en hoe is niet duidelijk.
Een van deze onderdelen is: de webshop heeft het Thuiswinkelwaarborg Keurmerk, vreemd! Een keurmerk dat eist dat je een bepaald keurmerk bezit. Daar gaat hun onafhankelijkheid dus al.

Kosten Kieskeurig Keurmerk

Jaap van lintenkopen.nl  heeft al voor ons uitgerekend wat de kosten om zo’n keurmerk te kunnen voeren:

Thuiswinkel waarborg aanmelden eenmalig: €75,=
Thuiswinkel waarborg jaarlijkse certificeringskosten €390.=
Thuiswinkel waarborg contributie afhankelijk van omzet, minimaal €150.=
Kieskeurig aansluitksoten €350.=

In totaal ben je als webwinkel dus al 965 euro kwijt voor een kieskeurig keurmerk. Oja, en iedere klik die gegenereerd wordt levert weer minimaal €0.23 op, voor kieskeurig dan.

Reactie kieskeurig

Ik heb kieskeurig gevraagd wat nu de reden was van dit nieuwe keurmerk. De reactie lees je hieronder:

Op Kieskeurig.nl kun je bij ieder product zien welke aangesloten shops het product aanbieden. Je kunt dus per product als bezoeker zelf bepalen bij welke webshop je het product daadwerkelijk gaat kopen. Op deze ‘prijzenpagina’ van een product maken wij een aantal zaken inzichtelijk mbt de aangesloten webshops. Naast de productprijs tonen we bijvoorbeeld ook de levertijd en het shopreviewcijfer van de betreffende shop (a.d.h.v. consumentenreviews geschreven op Kieskeurig.nl). Voor een consument is het alleen niet direct duidelijk welke webshops net dat beetje extra services bieden of wellicht betere voorwaarden hebben dan de wet voorschrijft. Dat is een combinatie van een aantal elementen.  Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een betere bereikbaarheid, een langere retourtermijn, gratis retourneren, officiële dealer van een bepaald aantal merken (dit zijn een aantal elementen). Scoor je op het grootste gedeelte van deze elementen goed (dit wordt bepaald a.d.h.v. een puntentelling), dan kom je in aanmerking voor het Kieskeurig Keurmerk.

Conclusie

En weer hebben we er een ‘keurmerk’ bij. Zover ik nu kan zien is dit keurmerk alleen nog te zien op de website van Kieskeurig zelf. Naast andere logo’s van keurmerk Thuiswinkel Waarborg en officele dealer.
Deze webshops voldoen al aan de voorwaarden van Thuiswinkel Waarborg, maar ze doen volgens kieskeurig meer voor de consument dan de wet verplicht stelt. Ik zie eigenlijk de meerwaarde er niet van, ook niet voor kieskeurig als ik eerlijk ben. De reden om een keurmerk te starten snap ik dan ook niet helemaal. Eigenlijk is het naar mijn mening ook geen keurmerk, maar een aanvulling op, of uitbreiding van Thuiwinkel waarborg leden en Kieskeurig leden.

 

Wat vind jij van dit keurmerk? En denk je dat het van meerwaarde kan zijn voor jouw webwinkel en/of klanten?